ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT DATANG KE BLOG INI


Tuesday 13 December 2011

Kemahiran belajar



 Masa Aktif

Ada pelajar yang suka belajar di waktu pagi, ada yang suka belajar di waktu malam dan ada pelajar yang suka belajar di waktu petang. Walau apa pun pilihan anda, pastikan masa itu adalah masa yang paling sesuai untuk minda anda mempelajari sesuatu.
Selalunya pelajar suka mendengar nasihat yang terlalu umum seperti masa yang terbaik untuk belajar adalah pada waktu awal pagi atau lewat malam. Sebenarnya, ini semua bergantung kepada masa aktif anda.
Apa yang saya maksudkan dengan masa aktif ialah satu masa di mana anda merasa mudah untuk belajar sesuatu. Masa aktif saya adalah selepas bangun tidur, tidak kira tidur waktu malam atau siang. Jika semasa saya belajar dan mula rasa tidak dapat menyerap apa yang saya pelajari, saya akan berhenti untuk tidur sebentar. Apabila saya bangun, minda saya akan segar semula dan saya akan dapat belajar dengan lebih aktif. Ini adalah cara saya menggunakan masa aktif saya, bagaimana pula dengan anda?



 Tabiat buruk yang harus dielak

Semasa anda belajar, ada beberapa tabiat buruk yang perlu anda elakkan. Mari kita kongsi bersama satu daripada tabiat buruk ini.
Tabiat buruk yang perlu kita elakkan ialah menyebut perkataan ‘ susah’, ‘pening’ dan ‘tak boleh’. Berdasarkan pengelaman saya, ini adalah perkataan yang sangat digemari oleh pelajar. Baru sahaja cikgu perkenalkan topik baru, mereka dah kata “susah la topik ni cikgu”. Baru sahaja cikgu terangkan tentang topik baru itu, mereka dah kata ” pening la kepala saya cikgu”. Baru sahaja cikgu suruh buat latihan, mereka dah kata “tak boleh buat la cikgu”.
Ini adalah satu tabiat yang sangat buruk. Kita perlu sedar satu perkara. Ada satu bahagian di dalam otak kita yang bergerak balas terhadap arahan kita. Ia akan memastikan  reaksi tubuh badan kita selari dengan apa yang kita arahkan. Contohnya, bila anda kata susah, bahagian otak ini akan bergerak balas dengan membuat tubuh badan anda kelihatan seperti orang susah. Anda akan duduk macam orang susah dan muka anda juga kelihatan susah. Akibatnya, anda benar-benar merasa susah dan tidak mungkin dapat mempelajari topik baru itu.
Jadi, buat permulaan, hindari daripada menyebut perkataan negatif di atas. Walaupun anda merasa susah semasa mempelajari sesuatu topik baru, bersabar dan teruskan usaha. Tarik nafas dalam-dalam dan wujudkan keyakinan dalam diri bahawa anda boleh memahami topik baru itu.
Selamat mencuba.


uruskan masa

Masalah yang biasa saya dengar tentang pengurusan masa ialah “tidak cukup masa” dan terlalu banyak kerja yang hendak dilakukan.
Benar, ada masanya, terlalu banyak kerja yang perlu kita lakukan dan masa yang kita ada seolah-olah tidak mencukupi. Namun, ada sesuatu yang boleh kita lakukan.
Kali ini saya akan terangkan bagaimana cara hendak melakukan sesuatu dalam masa yang singkat. Mudah sahaja, fikirkan apa yang anda hendak capai dalam masa yang tertentu. Contohnya, katakan anda mahu buat nota sejarah. Bila anda duduk menghadap buku anda, fikir dan tetapkan, berapa muka surat anda akan baca, berapa banyak nota akan anda tulis dan berapa masa yang akan anda ambil.
Mungkin anda kata, “aku akan baca semua bab 3 dalam masa 20 minit. Kemudian buat nota 20 minit dan rehat 10 minit. Kemudian, sambung semula buat nota selama 30 minit dan nota ni akan siap dengan lengkap. keseluruhannya, aku cuma akan guna 1 jam 20 minit sahaja untuk habiskan bab 3 ni”
Bila anda sudah tetapkan masa untuk lakukan sesuatu dan berusaha untuk mencapainya, anda akan lebih fokus kepada kerja anda. Apabila anda lebih fokus, anda akan lebih mudah faham dan kerja anda akan lebih cepat siap.

0 comments:

Post a Comment